donderdag 2 december 2010

Sint in de metro in Madrid


In Madrid reizen de meeste mensen met de metro. Misschien woon jij ook wel in een stad met een metro, bijvoorbeeld in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag?
Een metro is een trein die het grootste stuk onder de grond rijdt. Dus je kunt er niet door de raampjes naar buiten kijken. Sint en Sjarlie gaan ook met de metro naar huis. Sint heeft een sjaal om zijn baard heen gedaan zodat niemand zijn baard kan zien.
Wat is er met de baard van Sinterklaas aan de hand? 

Sinterklaas en Sjarlie gaan terug naar huis, met treurige gezichten. De stoomboot met de andere Pieten is op weg naar Nederland. Wat zal er gebeuren als Sinterklaas zelf helemaal niet in Nederland aankomt?

In Madrid reizen de meeste mensen met de metro. Misschien woon jij ook wel in een stad met een metro, bijvoorbeeld in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag?
Een metro is een trein die het grootste stuk onder de grond rijdt. Dus je kunt er niet door de raampjes naar buiten kijken. Sint en Sjarlie gaan ook met de metro naar huis. Sint heeft een sjaal om zijn baard heen gedaan zodat niemand zijn zwarte verschroeide baard kan zien.

Sint kijkt naar een klein meisje dat tegenover hem zit. Het kleine meisje kijkt ook naar hem.
“’k weet wie u bent,” zegt ze. “U bent Sinterklaas. Ik zie het aan uw ogen en aan uw bril. Ik heb u in Nederland op de televisie gezien, vorig jaar toen ik nog in Nederland woonde. Ik ben nu met papa en mama naar Spanje verhuisd.”

“ Maar waarom verstopt u uw mooie lange witte baard onder uw sjaal? Bent u hier soms incognito? Mag niemand weten dat u met de metro gaat?”

“Tja, “ zegt Sinterklaas. “ Ik heb liever niet dat iemand me ziet. Ik heb ook alleen maar Sjarlie bij me.” En hij wijst naar de dikke zwarte piet. “Kijk, in dat grote pak dat hij draagt zitten mijn lange kleren, mijn tabberd en mijn mijter. “

“O, “ zucht het meisje, “wat spannend.”

Ook Sinterklaas zucht eens diep: “Ja, het is wel spannend.”

Hij buigt zich voorover naar het meisje en fluistert in haar oor:
“Er is nog een geheim, maar eigenlijk is het een probleem.”

”Echt waar?” vraagt het meisje.

Sint kijkt eens om zich heen om te kijken of er iemand naar hem kijkt. Dan doet hij zijn sjaal van zijn mond en hals.

Het meisje blijft met open mond zitten kijken. “Uw baard is zwart,” zegt ze “en uw snor ook.”

“Ja, maar het is niet gewoon zwart. Mijn baard is verschroeid en verbrand. Het komt niet meer goed. Kijk maar”
Sint trekt eens aan zijn baard en trekt er zo een grote pluk zwarte baardharen uit. Ik kan mijn baard niet meer kammen. Er vallen steeds meer haren uit. Mijn hele baard is verbrand en dood. Straks heb ik helemaal geen baard meer!”

Het meisje blijft peinzend kijken.

“Ik weet het.”zegt ze

“Wat weet je”?” springt Sjarlie op.

“Ik weet de oplossing”
Nu gaat ze dichter bij Sint zijn oor zitten en Sjarlie gaat ook dichterbij zitten.

“Mijn moeder maakt engelen,” zegt ze. “Ze snijdt heel mooie houten engelen en voor het haar maakt ze engelenhaar. Het is mooi, zilverwit, glinsterend haar. Het is net zo mooi als de baard van Sinterklaas vroeger was. Mijn mama kan wel een nieuwe baard en snor voor u maken.”

De treurige gezichten van Sint en Sjarlie worden plotseling weer vrolijk.

Zo gezegd zo gedaan. De moeder van het meisje maakt in een paar uur tijd een prachtige baard en snor voor Sinterklaas. Sjarlie helpt Sint bij het scheren van de zwarte baard en snor. Nu is Sinterklaas helemaal geschoren. Tot slot worden de nieuwe zilverwitte baard en snor van engelenhaar met een plakstrip bevestigd. Sinterklaas straalt van blijdschap, En weet je waarom Sint nog het meest blij is? Dat de kinderen in Nederland hem niet zullen hoeven missen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten